BMVF - 6. rész - Titkolózás a "Foglalkoztatási paktum Békés megyében" pályázat körül

A politikus számára a legfontosabb munkaeszköz az információ. Vedd el tőle ezt és olyan, mintha kapa nélkül próbálnál valakit kapálni küldeni. Technikailag megoldható, de az a munka kb. annyira lesz hatékony és jól végzett, amennyire várható.

Balogh László Csaba, a BMVF ügyvezetője pedig következetesen, hónapok óta megfoszt az információtól. Egy idén januári (!) adatigénylésemet mindezidáig részben, egy idén júniusi (!) adatigénylésemet pedig egyáltalán nem sikerült megválaszolnia. A türelem ennyi idő után elfogyott, panaszt tettem a NAIH-nál.


A rendelkezésemre álló információk alapján a "Foglalkoztatási Paktum Békés megyében" elnevezésű pályázat súlyosan problémás, ezer sebből vérzik. A pályázat megvizsgálása érdekében adatokat kértem ki a Békés Megyei Önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő Békés Megyei Vállalkozási- és Nonprofit Kft-től, először januárban, másodszor júniusban. Az első adatigénylésemre felszólítást követően kaptam egy részleges választ, a másik fele a válasznak a mai napig várat magára. A második adatigénylésre egy határidő-hosszabbítást kérő levélen túl szintén mai napig várom a választ.


Nem vagyok az a típus, aki az önkormányzati cégeket feljelentgeti, hiszen a bírság, büntetés, amivel esetleg a céget sújtanák, az szintén a közösből megy. Éppen ezért annak ellenére, hogy az első adatigénylés kapcsán már március végén, a második adatigénylés során már augusztus végén a NAIH-hoz fordulhattam volna, nem tettem.


A hatósági panasztétel helyett először informálisan kezdtem el jelezni a problémákat a Békés Megyei Önkormányzat Hivatalában, majd júniusban kértem a Békés Megyei Önkormányzat képviselőtestületétől, hogy vegyük napirendre a cég helyzetét. Ekkor már nagyon látszódtak a repedések a cég működésén: nem csupán az adatszolgáltatásokkal voltak ekkor már több hónapos elmaradásban, hanem a beszámoló elkészítésével is. Erről a Varga Gusztáv vezette felügyelőbizottság egyébként nem érezte fontosnak tájékoztatni a képviselőtestületet. Összefoglalásul: Az augusztusi testületi ülésre 3 hónap késésben voltak a januári adatigényléshez, valamint 1 hónap késésben a beszámoló leadásának törvényi határidejéhez. A két egyértelmű törvénysértés ellenére a Zalai Mihály vezette Fidesz frakció úgy gondolta, nincs itt semmi látnivaló és nem kívánták napirendre venni a kérdést arra hivatkozással, hogy a szeptemberi ülésen úgyis beszélünk róla.


A szeptemberi napirenden végül valóban szerepelt a BMVF beszámolója. A Fidesz júniusi nemtörődömsége arra volt jó, hogy

  • ekkor a beszámoló a törvényi határidőhöz képest már 4 hónap csúszásban legyen

  • a januári adatigénylésem 7 hónap csúszásban legyen,

  • valamint hogy a júniusi adatigénylésem 1 hónap csúszásban legyen.

Azaz a Fidesz hozzállásnak köszönhetően nem csupán a hónapok szaporodtak, de immáron legalább három törvénysértésben legyen az önkormányzati cég.


Azonban a szeptemberi ülés előtt volt még egy kis közjáték: ülést akartam kezdeményezni a BMVF miatt: meggyőződésem, hogy az igazoltan többszörösen törvénysértésben lévő és véleményem szerint többszörösen korrupciógyanúba keveredett cég léte megkívánja, hogy külön foglalkozzunk vele. Erre lehetőség van: a képviselők negyedének (esetünkben 5 fő) kérésére az Elnök köteles összehívni a testületet. Nagyon sokáig úgy nézett ki, ezzel kapcsolatban nem is lesz probléma: Az MSZP és a DK mellett egy független képviselő is támogatta a kezdeményezést. A testület összehívását aláírásával támogatta Pluhár László MSZP-s képviselő, Szabó János DK-s képviselő, Samu Tamás Gergő független képviselő és természetesen én, a kezdeményező. Sonkolyné Szekerczés Margit DK-s képviselő azonban megtagadta a kezdeményezés támogatást, arra hivatkozva, hogy ő még "utána akar járni". Tette ezt annak ellenére, hogy készen álltam minden állításom mellé bizonyítékot mutatni neki (nem túl nehéz feladat felmenni az https://e-beszamolo.im.gov.hu oldalra, rákeresni a cégre és bemutatni, hogy nincs ott (akkor még bőven nem volt ott) a beszámoló). Teltek a napok, és a Sonkolynénak még mindig nem sikerült utánajárni a dolgoknak. Hovatovább, annak ellenére sem sikerült a támogató aláírás mellett döntenie, hogy a rendelkezésemre álló információk szerint az országos DK-tól erre többször is egyértelmű utasítást kapott. Amivel kapcsolatban én bizonytalan vagyok, hogy képviselőtársam annyira inkompetens, hogy képtelen napokig egy ilyen egyszerű tényellenőrzést megcsinálni, vagy szándékosan akadályozta a számonkérést.


Szeptemberben tényleg a testület elé került a cég ügye, azaz egy röpke 4 hónap késéssel elkészült a cég 2020-as beszámolója. Érdekesség, hogy valamilyen "érthetetlen" csoda folytán a BMVF helyzetét tárgyaló testületi ülést sikerült napra pontosan ugyanakkorra tenni, mint amikor az orosházi testület is ülésezett és történetesen a másik kiemelt ügyemet, az orosházi Diákélelmezés kiszervezését tárgyalta. A hozzám eljutott pletykák alapján a Fidesz arra számított, hogy az orosházi testületin veszek részt. Tévedtek, hiszen ott a közös álláspontunkat és a közös munkák eredményét Raffai János képviselőtársam prezentálta.


A szeptemberi testületin végül valóban elénk került a cég beszámolója és a Fidesz számításaival szemben jelen voltam és szembesíteni tudtam a testületet a folyamatos törvénysértésekkel. Az ügyvezető Balogh Csaba László egy megszeppent óvodás stílusában nem tudott érdemi válaszokat adni arra, hogy mi történik a cég körül és miért képtelen a legalapvetőbb törvényi előírásokat is betartani. A járványhelyzet alatt, Zalai Mihály által egyszemélyi döntésként lecserélt, új, Varga "SimonkaGyuribarátom" Gusztáv vezette felügyelőbizottság hasonlóan "masszív" álláspontot tudott a testület elé tárni azzal kapcsolatban, hogy annak ellenére, hogy a Felügyelőbizottság törvényben előírt feladata a cég törvényes működésének felügyelete és a tulajdonosi érdekek képviselete, miért nem sikerült a törvénysértéseket a tulajdonosi jogokat gyakorló testület elé tárniuk.


Végül nem túl meglepő módon - ennek ellenére mindenkinek sikerült meglepődnie - kezdeményeztem, hogy az ügyvezető Balogh László Csabát váltsuk le a cég éléről, mert láthatóan alkalmatlan és érdemtelen és nincs értelme ezt így tovább csinálni. Ekkor némi közjáték után az Elnök úgy döntött, hogy a nyilvános ülést átfordítjuk zárt ülésbe. A zárt ülésről hogy, hogy nem sikerült kiszivárognia a sajtóban annak, hogy a javaslatomat visszavontam. Annak mondjuk nem sikerült kiszivárognia, hogy azért vontam vissza a javaslatomat, mert kiderült, hogy egész egyszerűen a Békés Megyei Önkormányzatnak nincsen utódlási terve. Abszolút ötlet sincs arra, hogy ki tudná Balogh László Csabától átvenni a cég vezetését. Azaz teljesen hiába állapítottuk meg, hogy Balogh László Csaba teljes mértékban alkalmatlan és érdemtelen a cég vezetésére, nem tudjuk leváltani, ha nem akarunk egy több hónapos "interregnum" állapotot okozni a cégben. Az "interregnum" állapot viszont azt okozta volna, hogy nem marad olyan ember, akinek aláírási joga lenne bármire is: bérfizetés, adóbevallás, pályázati pénzek elszámolása, ÁFA-bevallás... mind aláírás nélkül maradna, azaz még több törvénysértést okoznánk, ezzel valószínűleg büntetéseket, bírságokat okozva a cégnek, azaz megkárosítva a Békés megyei adófizetőket. Értelemszerű, hogy visszavontam a javaslatomat. Kb. úgy éreztem magam, mintha a fogamat húzták volna.


Mint kiderült, nem csak a BMVF-re nincs utódlási terve a Fideszes vezetésű Békés Megyei Önkormányzatnak, hanem nagyjából egyetlen cégünkre, alapítványunkra és jórészt a Hivatal kulcsdolgozóira sem. Ez azt jelenti, hogy ha az Önkormányzat, vagy az önkormányzati cégek bármely kulcspozíciójában ülő emberéről kiderül, hogy érdemtelen, alkalmatlan, vagy éppen egy rosszhiszemű (aka korrupt) barom, lényegében nem tudunk semmit csinálni jelentős károkozás nélkül. Sőt, már az is komoly krízist okozna, ha valamelyik kulcspozícióban lévő embert érné valami, ami miatt hosszabb távra kiesik a munkából. Ez így minden, csak nem felelős vezetés.


Márpedig itt a helyzet: Balogh László Csaba olyan szuperül vezette a BMVF-et, hogy e hét csütörtökön a Békés Megyei Önkormányzat testülete úgy döntött, hogy a jelentős veszteségek miatt bezárják a céget. És nem szimplán bezárják, de egyúttal a testület felkérte a Közgyűlés Elnökét, hogy a "Foglalkoztatási Paktum"-mal kapcsolatos problémák miatt tegye meg a szükséges jogi lépéseket. Ez pedig mindannyian tudjuk mit jelent.


A csütörtöki döntés azonban nem jelenti azt, hogy a Fidesz levette volna a kezét Balogh László Csabáról. Én sajnos nem tudtam jelen lenni csütörtökön, tekintettel arra, hogy erősen vélelmezhetően engem is elért a jelenlegi pandémia, azonban kérésemre Samu Tamás Gergő képviselőtársam felvetett egy módosítót a csütörtöki ülésen. A csütörtöki előterjesztés értelmében ugyanis a testület csak azzal kapcsolatban hatalmazta fel az elnököt, hogy a "Foglalkoztatási Paktum"-hoz kapcsolódó károkkal kapcsolatban tegye meg a szükséges jogi lépéseket, további károkról nem szólt a fáma. A Samu Tamás Gergő által felvázolt javaslatom szerint viszont megnyitottuk volna a lehetőséget, hogy további, nem ezzel a pályázattal kapcsolatos ügyekben keletkezett károkkal is hasonlóan járjunk el. Erre márpedig szükség lehet, már csak azért is, mert a januári és júniusi adatigényléseimre mai napig nem kaptam teljes körű választ, így viszont 9 hónap és 4 hónap várakozási idő, a tulajdonosi érdekeket képviselő testületnek szóló háromszori figyelmeztetés után most csütörtökön bepanaszoltam a céget a NAIH-nál, ahonnan simán jöhet bírság, büntetés. Szerintem mindenki egyetért velem abban, hogy ezt például nem a Békés megyeieknek kellene kifizetni. A Fidesz ellenezte a felvetést. Mindezközben van egy olyan érzésem, hogy Balogh László Csabának és a BMVF-nek a NAIH eljárás lesz a legkisebb problémája az elkövetkező hónapokban...


A történetnek ezzel azonban nincs vége. Ahogyan ennek a sorozatnak sem...




129 megtekintés0 hozzászólás